Hei alle sammen.
Her kommer en liten status oppdatering på banen vår, pr. 1. juni 2023.

Etter en lang vinter med mye skiftende temperaturer, og vær, er vi nå endelig i full gang ute på anlegget vårt. Det gledes.
Når det er sagt så er det verdt å nevne noen ting; vi har, som svært mange andre klubber, fått noen vinterskader. Noen klubber har fått veldig mye, mens andre, som oss, har fått mindre skader.

Hos oss har det hovedsakelig dreid seg om en del tee-steder samt det nye utslagsstedet på driving rangen, greenene våre på hull 3, hull 11 og putting green, samt noen mindre flekker på andre. Noen av fairwayene våre har også fått en del skader i løpet av vinteren.

Vi har gjort mange tiltak siden vi åpnet anlegget vårt, som re-såing av greener, vertikalskjæring av fairwayer, re-såing av tee-steder osv.

Som mange sikkert husker, var det en veldig lang og kald vår som gikk rett over i høye temperaturer, samt mye sol og vind. Dette har gjort jobben vår ute på banen ekstra krevende. Det gikk fra å være veldig bløtt, pga. lave temperaturer i bakken, til ekstrem tørke. Da er det krevende og være greenkeeper og banemannskap, som ønsker å gjøre alt i vår makt for at banen skal skinne til enhver tid. Jeg vet at det kan være frustrerende for veldig mange å se liten fremgang på banen nå i disse dager, men tro meg, det er frustrerende for oss også.

Vi jobber etter en plan for å bedre tilstanden på alle deler av banen. Det innebærer re-såing, sprøyting, gjødsling, vanning, lufting, vertikalskjæring osv. Utfordringen med det fine været vi har nå, er vannmagasinene våre. De tømmes like fort som det pumpes vann inn. Derfor må vi prioritere vanning der hvor det er viktigst, nemlig greener og tee-steder. Vi har ikke ubegrenset med vann, i motsetning av mange andre klubber. Vi pumper vann fra magasinene ved hull 18, i tillegg til å kjøpe vann fra Farris. Selv med disse tiltakene klarer vi ikke å fylle magasinene nok til at vi kan vanne fairwayene våre så mye som det trengs. Banekomiteen og styret i klubben jobber stadig med å finne bedre løsninger på dette. Det jobbes med utvidelse av vannreservoarene, og det vurderes å bore etter grunnvann.

I tiden fremover vil vi, i første omgang, ha fullt fokus på greener og tee-steder.

• Tee-steder vil bli dresset, luftet og sådd i to omganger.
  • Greener vil bli sådd, vertikalskjært og dresset, slik at vi får jevnere og raskere greener.
  • Pga. varme og tørt vær, er plantene på greenene ekstremt sårbare. Vi vil derfor vente med å senke klippehøyden, til vi har sterke og friske planter som tåler dette.
  • Banen vil bli sprøytet mot ugress og vi vil etter hvert tilføre mer frø i fairwayene våre, når forholdene tilsier det.

Ønsker alle en fortsatt fin sesong og god sommer fra alle oss i banemannskapet 🏌️‍♀️

Husk å reparere nedslagsmerker.

Morten Johannessen
Head Greenkeeper